Ioana Balint: „Relaxarea se învață! Au impact activitățile senzoriale, în care copiii ascultă muzică și se concentrează pe ce fac”

Ioana Balint este educatoare în cadrul Transylvania College (Cluj-Napoca) din anul 2008 și lucrează de 14 ani cu copii de vârstă mică. De asemenea, face parte din echipa Wellbeing Institute, ca facilitator în cadrul procesului „Școala încrederii”. Vă prezentăm un interviu în care Ioana vorbește despre tehnici de relaxare pentru copii în mediul grădiniței.

La ce se referă tehnicile de relaxare în mediul grădiniței și de ce e nevoie de așa ceva?

Ioana Balint: Tehnicile de relaxare sunt diferite metode care ajută la diminuarea stresului, anxietății, a disconfortului. Ca educator, observ că cei mici se confruntă frecvent cu situații dificile, în care le este greu să spună ce simt, manifestă multă furie, neîncredere, au dificultăți de concentrare. Relaxarea este o abilitate care se învață și se exersează. Copiilor le plac lucrurile noi, exercițiile care au un efect imediat și sunt distractive, iar în felul acesta lucrăm la grădiniță exercițiile de relaxare. Discutăm la final despre cum ne simțim corpul sau cum percepem un sunet. Mulți copii sunt încântați și le povestesc acasă părinților: „Uite cum știu să respir! Uite cum burtica mea se liniștește atunci când simt furie”.

Niște exemple de tehnici de relaxare pe care educatorii le pot aplica la grădiniță?

Din experiența mea, copiilor le plac mult exercițiile de respirație, cele în care își folosesc corpul și simțurile. Activitățile senzoriale, în care copiii ascultă muzică și se concentrează pe ce fac, sunt folositoare și au impact asupra copiilor. De asemenea, gesturile de bunătate au un impact atât de frumos în mediul grădiniței! Copiii care asistă la ele devin apoi mai empatici și caută să-și rezolve cu bunătate diferite conflicte.

Ce sfaturi generale le dai părinților de obicei în legătură cu acest subiect?

Cea mai eficientă abordare pe care îi sfătuim pe părinți să o aibă este aceea în care vorbesc mai întâi cu copiii despre emoții, despre starea lor actuală și care sunt cauzele care i-au dus la asta. Tehnicile de liniștire sunt momente calitative atât pentru copii, cât și pentru părinți. În funcție de temperament și de înclinațiile copiilor, părinții pot alege exercițiile cele mai potrivite, de exemplu plimbări, exerciții de respirație, yoga, exerciții care implică o formă de artă și așa mai departe.

Vorbim și despre mindfulness atunci când discutăm despre aceste tehnici de relaxare pentru copii?

Mindfulness-ul este o activitate care îi captează pe copii. Există trei aspecte de care să ținem cont atunci când facem aceste exerciții cu copiii. Activitățile trebuie să fie scurte (cel mult trei minute), să le facem în fiecare zi și să fie distractive. Exercițiile de mindfulness sunt cele mai la îndemână; sunt exerciții pentru care nu avem nevoie de alte resurse și oricine le poate învăța și practica fără costuri. La grădiniță părinții află despre aceste exerciții atunci când avem o conversație împreună cu copilul; atunci îl ajutăm pe copil să-i explice părintelui cum s-a simțit și cum reușit să depășească respectiva stare.

Le recomanzi de obicei și adulților să recurgă la tehnici de relaxare pentru a-i putea mai apoi sprijini și pe copii în acest sens?

Da, așa consider că ar fi mai sănătos. Eu așa am început. Fiecare adult va împărtăși ce știe cu o mult mai mare implicare dacă a simțit deja beneficiile.

Care a fost experiența ta în încercarea de a sprijini copiii de grădiniță să practice tehnici de relaxare?

Am conștientizat că aceste exerciții mă ajută în primul rând pe mine să trăiesc în prezent, că pot să reduc stresul în diferite situații și să-mi cresc reziliența. Apoi am simțit nevoia de a face împreună cu copiii astfel de exerciții, atunci când alte lucruri pe care le făceam nu au mai funcționat. Copilul meu, care învață și el la Transylvania College, îmi spune cu mult entuziasm că face asemenea exerciții și în grupa lui, la grădiniță, și adesea vine cu soluții acasă: „Mami, uite, am învățat ce poți face când te simți tristă”.

Cum îi putem sprijini pe copii în ceea ce privește pandemia, cu ajutorul tehnicilor de relaxare?

Exercițiile de relaxare pot fi și un moment de conectare cu copiii. Tot prin aceste exerciții învățăm să facem lucrurile pe rând și, cel mai important, îi putem ajuta pe copii să-și mențină cât mai mult atenția. Putem integra în rutina zilnică exerciții de bunătate unul față de altul, în interiorul familiei, pentru că bunătatea oferită se întoarce mereu la cel care o oferă. Este foarte important să-i ajutăm pe copii să conștientizeze cum se simte bunătatea. În momentul reîntoarcerii în grădiniță, după perioada de carantină, copiii au avut nevoie de exerciții de empatie și bunătate, mai ales că lipsiseră deja destul de mult dintr-un mediu organizat de socializare.

Două exemple concrete de exerciții?

Putem face un exercițiu cu copiii pentru îmbunătățirea atenției și reducerea stresului. Ne imaginăm că avem într-o mână o floare și în cealaltă – o lumânare. Vom inspira cu ochii închiși, mirosind floarea din mâna dreaptă, apoi ne vom întoarce spre mâna stângă, unde vom expira și vom stinge lumânarea. Inspirația și expirația le realizăm în trei sau patru timpi. Sau, iată, un exercițiu de liniștire înainte de somn. Realizăm împreună o barcă din hârtie sau folosim orice jucărie ușoară. Întinși pe spate, poziționăm obiectul pe burtă, respirăm mai profund și ne concentrăm atenția asupra obiectului care se mișcă în sus și-n jos. Aș mai menționa și jocul celor cinci simțuri: cerem copiilor să caute în jur cinci obiecte care se văd, patru care se aud, trei care miros, două obiecte pentru care ne folosim simțul tactil și un lucru care se poate gusta. 

Să luăm niște cazurile particulare. Un copil merge cu părintele la un magazin și, pentru că nu primește ce și-ar dori, începe să plângă și să aibă un tantrum. Sau un copil care de dimineață a fost la grădiniță, iar apoi, seara, aparent fără motiv, începe să plângă și să aibă un tantrum acasă, când părintele îi refuză ceva. Cum ar fi mai indicat să procedeze părintele?

În cazul copilului care se află cu părintele în magazin, putem stabili clar care e cauza tantrumului. Părintele îi va explica copilului în ce condiții pot cumpăra o jucărie, îi va reaminti care sunt prioritățile vizitei lor în magazin, evident după ce copilul se liniștește și poate vorbi. E important ca părintele să vorbească calm și să fie empatic, dar să rămână pe poziții și să fie ferm. Dacă tantrumul se întâmplă seara, după o zi de grădiniță, cel mai probabil copilul a acumulat pe parcursul zilei multe frustrări pe care și le poate exprima doar sub această formă. Nevoia copilului e cea de comunicare. Tantrumurile sunt parte din dezvoltarea copiilor, sunt pentru ei o metodă de comunicare și apar din multe cauze: nevoie de atenție, nevoie de autonomie, oboseală, foame sau reprezintă expresia unor emoții greu de gestionat. Este foarte important ca părinții și educatorii să aibă aproximativ aceeași manieră de abordare în aceste momente – să ofere copilului spațiu să se liniștească, însă să îi amintească faptul că suntem acolo pentru el. În funcție de motivul care a declanșat tantrumul, putem scoate copilul din mediu. Încă nu intervenim cu explicații, deoarece copilul nu ascultă. După ce copilul se liniștește, ajută mult verbalizarea sentimentelor: „Știu că te simți trist pentru că…” Apoi putem încerca să avem o conversație rațională. 

Îmi recomanzi două titluri care m-ar putea ajuta să aflu mai multe în legătură cu tema discuției noastre?

Mindfulness pentru părinți, de Myla și Jon Kabat-Zinn, Editura Herald

Pe locuri, fiți gata… Respirați!, de Carla Naumburg, Editura Herald

Mai vrei să adaugi ceva? 

Sunt recunoscătoare părinților pe care i-am cunoscut în munca mea cu copiii! De la ei am învățat atât de multe lucruri care m-au pregătit pentru rolul de mamă! Invit părinții ca în relația cu copiii lor să vadă orice modificare ca pe un proces în care schimbările mărunte vor avea un efect spectaculos.

INTERVIU REALIZAT DE LAVINIA BĂLULESCU

Dați click aici dacă doriți să citiți și alte texte de pe Blogul Wellbeing Institute!

Wellbeing Institute este o organizație non-profit care are ca misiune transformarea școlilor în comunități ale încrederii, bunătății și bucuriei.

© All rights reserved

Despre noi

Programe

Politici

ro_RORO