Melinda Szalontai: „Prin iubire poți să-i înveți orice pe copii. Aceasta este metoda cea mai sigură să le insufli încrederea în sine”

Melinda Szalontai este profesor preșcolar la grădinița din cadrul Transylvania College (Cluj-Napoca). Melinda mărturisește că încă din copilărie a avut o mare dorință: să-i ajute pe cei din jur. La cercetași a învățat prima dată cum să facă acest lucru, apoi a ales să devină educatoare. Cu timpul, și-a dat seama că vrea să-și ducă visul mai departe, așa că în prezent, pe lângă munca din grădiniță, face parte și din echipa Wellbeing Institute, ca facilitator în cadrul procesului „Școala încrederii”. Vă prezentăm un interviu în care Melinda vorbește despre încrederea în sine a copiilor preșcolari.

Care sunt pașii de bază ai unui educator pentru a-i sprijini pe copiii preșcolari să-și dezvolte încrederea în sine?

Melinda Szalontai: Grădinița și programul educațional sunt de așa natură structurate încât să dezvolte încrederea în sine a copiiilor. În această etapă a vieții lor, copiii învață să se desprindă de familii pentru câteva ore și să fie independenți. Ei încep să desfășoare activități care-i ajută să-și formeze încrederea în sine. Printre aceste activități se numără rutinele zilnice, formarea de prietenii, alegerea liberă a unor activități de joc etc. Nu cred că sunt neapărat anumiți pași de urmat. Un singur lucru este important: să faci totul din dragoste, deoarece consider că prin iubire poți să-i înveți orice pe copii și aceasta este metoda cea mai sigură să le insufli încrederea în sine.

Același lucru e valabil și pentru un părinte care vrea să-și sprijine copilul preșcolar să-și dezvolte încrederea în sine?

Așa cum am spus mai devreme, iubirea necondiționată este metoda și unealta de bază a părinților de a le insufla încrederea în sine copiilor. Aici trebuie să trag totuși un semnal de alarmă în legătură cu o zonă unde mulți avem provocări. Nu uitați: ne iubim copiii, dar le impunem limite! Ei au nevoie de aceste limite pentru dezvoltarea lor sănătoasă, care ajută să le crească stima de sine. Acest lucru le dă siguranță, știu ce au voie și ce nu – alegerea potrivită a acțiunilor lor le crește încrederea de sine! Dar grijă mare: după ce au ales să facă o faptă bună, nu începem să-i lăudăm! Prin laudă îi etichetăm pe copii și acest lucru poate duce la presiune negativă asupra lor. În locul laudei, putem folosi în schimb încurajarea, prin care să subliniem efortul făcut. Putem folosi încurajarea atât în timpul desfășurării sarcinii, cât și după sau chiar atunci când, de exemplu, copilul se simte descurajat.

O formulare pe care o aud foarte des în Transylvania College: „E bine ca un copil să aibă cel puțin un adult în viața lui în care să aibă încredere”. Ce înseamnă? Are legătură cu tema discuției noastre?

Da, sigur, are o legătură foarte importantă, deoarece acest lucru nu este altceva decât atașamentul. Este cu adevărat foarte important ca în viața fiecărui copil să existe un adult în care să aibă încredere, deoarece de fiecare dată când adultul răspunde nevoii de confort sau încredere a copilului se construiește o legătură de încredere între ei. Un atașament securizant înseamnă autonomie și conectare. Așa cum spuneam și mai devreme, copiii învață să devină autonomi și independenți dacă simt iubirea necondiționată atunci când noi, adulții, suntem cu adevărat conectați cu ei. Iar această conectare le dă siguranța de a-și dezvolta încrederea de sine.

Care a fost experiența ta personală cu tema discuției noastre, încrederea pentru copiii preșcolari? Ce provocări ai întâmpinat?

Un copil care nu prezintă încredere în sine a fost tot timpul o provocare pentru mine ca educator. Dar de-a lungul timpului am observat că acei copii care ies „de sub mâna mea” sunt încrezători. Mult timp nu reușeam să-mi dau seama care ar fi explicația; știam doar că fac bine ceea ce fac. Apoi am avut o revelație când o fetiță dintr-o grupă de-a mea a dorit să-și prezinte grupa față de foarte mulți invitați. Asta în condițiile în care ea nu obișnuia să vorbească nici măcar în fața colegilor săi. Eram atât de fericită pentru ea… Mi-am dat seama că am iubit-o și am apreciat-o necondiționat, de fapt am avut un atașament securizant și acesta a fost motivul pentru care ea s-a deschis ca o floricică de primăvară. La fel mi s-a întâmplat și acasă, cu fetița mea. Nu avea încredere în ea în ceea ce privește matematica, iar eu mă vedeam pe mine în ea. Știam ce simte și știam că, orice aș face, nu ar ajuta-o nimic în momentele de panică, atunci când spunea că nu înțelege. Așa că i-am oferit toată înțelegerea și suportul meu. Sarcinile trebuiau făcute, eu îi eram alături, o încurajam la fiecare pas, dar nu-i dădeam sarcini în plus. Anul acesta școlar am avut o mare surpriză: a observat chiar și învățătoarea ei cât de încrezătoare a devenit la orele de matematică!

Cum ar putea arăta viitorul unui copil care nu dezvoltă această încredere? Dar în cazul unui copil care își dezvoltă încrederea în sine?

La prima parte a întrebării doresc să dau un singur exemplu, care mi se pare atât de înfricoșător încât alte exemple mai puțin dramatice nici nu ar mai conta. Un copil fără încredere de sine este foarte ușor influențabil. Vorbim aici inclusiv despre acei tineri care pot fi convinși cel mai ușor să consume droguri. Pentru partea a doua a întrebării: un copil care are încredere în sine va avea un viitor mult mai sigur, va reuși să aibă relații bune cu cei din jur, să fie rezilient, să fie echilibrat, să treacă mult mai ușor prin provocări.

Te rog să pui tema discuției noastre în contextul pandemiei.

Copiii care au încredere în sine sunt mult mai rezilienți și, cum spuneam, trec mai ușor peste anumite lucruri, reușesc să se adapteze mult mai ușor. Dar ca să fie așa, copiii au nevoie de părinți echilibrați, mai puțin stresați, care prin exemplu să le arate cum trebuie să fie în aceste timpuri grele.

Și tot legat de pandemie. Ce facem cu copiii preșcolari? Le vorbim despre pandemie?

Da, le vorbim despre pandemie și despre pericolele ei. Oricum asta aud de peste tot! Dar facem asta fără să diminuăm sau să mărim pericolele; le vorbim deschis, pe înțelesul lor. Tocmai copiii cu încredere mai mare de sine vor fi mai atenți, pentru că ei sunt acei copii care au reguli și limite și știu să facă alegeri sănătoase, desigur – sub îndrumarea unui adult calm și echilibrat.

Niște practici legate de încredere pe care adulții le-ar putea aplica în timpul pandemiei cu copiii lor?

Iubirea necondiționată este cea mai bună și eficientă practică în aceste vremuri, după părerea mea. Multă răbdare și înțelegere față de copii, dar și față de noi înșine, ca adulți, fără să judecăm sau să ne judecăm. Restul vine de la sine!

Îmi recomanzi trei cărți despre care tu crezi că ar putea ajuta la creșterea rezilienței?

Curajul de a fi vulnerabil”, de Brené Brown, Editura Curtea Veche
Cum să-ți reinventezi viața”, de Jeffrey E. Young, Janet S. Klosko, Editura Trei
Comunicarea defectuoasă”, de Sheila Heen, Bruce Patton, Douglas Stone, Editura Curtea Veche.

Mai vrei să adaugi ceva?

Am un mesaj pentru adulții ca mine: să încercăm să nu urmărim știrile non-stop. Oricum suntem cu toții destul de speriați. De asemenea, ajută dacă, în loc să ne plângem despre cât de mult rău face copiilor viața online, încercăm să gândim altfel și să fim parte din viața copiilor noștri mult mai activ. Cum? Putem vedea cum și despre ce învață, ne putem conecta cu ei în alte moduri, putem petrece împreună mai mult timp, ne putem vorbi mai mult. Îi încurajez pe părinți să le spună copiilor ce simt: că le este greu, că sunt, la rândul lor, confuzi deoarece e prima dată când trecem cu toții, împreună, prin aceste provocări. Este o șansă pentru un nou început: haideți să punem baze cât mai sigure pentru copiii noștri, să le arătăm exemplul nostru de încredere și de iubire necondiționată!

INTERVIU REALIZAT DE LAVINIA BĂLULESCU

Dați click aici dacă doriți să citiți și alte texte de pe Blogul Wellbeing Institute!

Wellbeing Institute este o organizație non-profit care are ca misiune transformarea școlilor în comunități ale încrederii, bunătății și bucuriei.

© All rights reserved

Despre noi

Programe

Politici

ro_RORO